lördag 19 juli 2014

Sminklös

Enda sedan högstadiet ungefär så har jag i princip aldrig gått utan smink, om jag inte varit helt ensam förstås.
När man började sminka sig så gjorde man det bara för att "alla andra gjorde det". Det var ju också lite spännande och man kände sig äldre och mognare. I början var det bara frågan om lite mascara och ögonskugga, men när man blev äldre fick man dålig hy (har fortfarande dålig hy) och man försökte täcka allting med brunkräm, täckstift och puder... ibland var det mera lyckat än ibland.
Hur jag sminkar mig har ändrat och utvecklats mycket under åren och nu efter att ha sminkat mig varje dag i 10 år så kan jag börja säga att jag har det under kontroll. Jag kan gå ut utan att vara rädd för att ha fel nyans på pudret, som gör att man ser orange ut. Jag behöver inte heller oroa mig över att bli svart under ögonen, för mascaran sitter nu där den ska. Och jag behöver inte försöka täcka de finnar som jag fortfarande får ibland med ett tjockt lager smink,  jag låter dem va. Det finns värre saker i den här världen än dålig hy...

Men för att komma till saken. I år, den här sommaren,  är det första gången på länge som jag har gått helt osminkad. Jag har träffat människor,  varit och handlat i matbutiken i byn och varit in till stan -helt utan smink!
Jag är stolt över mig själv, för det här har tidigare varit ett litet problem för mig. Det kändes jobbigt att "måsta" sminka sig varje morgon fast man egentligen inte hade lust, ork eller tid och varje gång det kom någon oförväntat på besök så låste jag in mig på badrummet för att sminka mig lite snabbt. Kunde jag inte låsa in mig en stund så satt jag där och skämdes och undvek ögonkontakt. Inte stör det ju egentligen någon annan men det har stört mig själv ganska länge... men nu har jag tagit mig över den tröskeln och jag kan gå utan smink när jag vill!
Det här betyder inte att jag tänker sluta sminka mig,  för jag tycker det är roligt och nu gör jag det bara för att jag vill, för jag vet att jag kan gå utan smink också!

Här får ni också en bild på mig när jag är helt osminkad (och oredigerad). Dock tog jag bilden med telefonen så kvaliteten är inte den bästa.

Inga kommentarer: