måndag 3 mars 2014

De här med "Gud"

Jag har länge funderat på att skriva ut mig ur kyrkan.
Mest för att jag inte ser någon mening i att vara med "i kyrkan", att "höra till en religion".
Jag säger inte att jag tänker bli atheist. Jag säger inte att jag varken tror på Gud eller inte tror på Gud.
Jag vill skriva ut mig ur kyrkan för att jag förstår inte varför man skulle behöva höra till någon grupp om det nu skulle vara så att jag tror på Gud... Varför kan jag inte få tro på vad jag vill utan att behöva betala skatt för det?
Och varför skulle jag tro på just den Guden som den kyrkan jag är med i nu berättar om? Vem säger att just den här berättelsen ska jag tror på.
Visst finns det säkert massor med "bevis" på att just dom här berättelserna är sanna, men det finns lika mycket "bevis" på att utomjordingar var här för 2000 år sen och byggde pyramiderna. Jag måste inte tillhöra någon grupp för att tro på det då?
Det finns massor med berättelser om spöken, troll och andra väsen... Varför finns det ingen "religion" för dem som tror på det?

Jag vet att mänskligheten, världsbefolkningen är allt annat än kloka i huvudet (mig inkluderat)
, men jag tänker inte fortsätta stöda dumheten genom att vara "kristen" när jag absolut inte skulle kunna vara mindre intresserad av vad "Gud" tycker. Jag skulle lika bra kunna gå med i en golfklubb, lika mycket får jag ut av det.

Jag säger inte nu att de som tror på Gud har fel. Alla behöver hopp, tro, kärlek och någon att skylla på när allt går åt helvete. Vill man kalla det för Gud, så okej. Man måste inte kalla det för någonting.

Om jag skulle säga att jag tror på någonting så skulle jag säga : Framtiden, Det oförklarliga och Moder Jord.
Med andra ord: Hopp, Tro och Kärlek.


Inga kommentarer: